па суправаджэнні прафесійнага самавызначэння навучэнцаў
у рамках рэалізацыі абласнога праекта
"Мой прафесійны старт"
"Дарожная карта" прызначана для арганізацыі сістэмнай, комплекснай прафарыентацыйнай работы па суправаджэнні прафесійнага самавызначэння навучэнцаў у рамках абласнога праекта "Мой прафесійны старт".
Мэта "Дарожнай карты":
стварэнне ўмоў для ўсвядомленага прафесійнага самавызначэння навучэнцаў у адпаведнасці
з асобаснымі і ўзроставымі асаблівасцямі, рэгіянальнымі патрэбамі ў кадрах
Задачы:
пазнаёміць вучняў з асновамі працаўладкавання і працоўнага права Рэспублікі Беларусь;
аказаць дапамогу ў праектаванні жыццёвых і прафесійных планаў навучэнцаў у адпаведнасці
з іх узростам, інтарэсамі, схільнасцямі і здольнасцямі;
аказаць псіхолага-педагагічную падтрымку навучэнцаў на этапе выбару сферы будучай прафесійнай дзейнасці з улікам медыцынскіх патрабаванняў;
забяспечыць укараненне новых падыходаў да зместу і форм арганізацыі прафарыентацыйнай работы.
Структура "Дарожнай карты"
Мэта |
Задачы |
Метады і формы працы |
Тэрміны |
Адказныя |
I ступень навучання (1-4 класы) Этап цікавасці |
||||
Фарміраванне першапачатковай цікавасці да розных прафесій
|
Працяг знаёмства са светам прафесій; фарміраванне пазітыўных адносін да прафесійна-працоўнай дзейнасці, устойлівай цікавасці да свету працы і прафесій; садзейнічанне авалоданню элементарнымі даступнымі працоўнымі ўменнямі і навыкамі |
Гульня-падарожжа "Дарога ў краіну прафесій"; дыдактычная гульня "Калейдаскоп прафесій"; гутаркі аб прафесіі; віктарына "Што я ведаю аб прафесіях?"; прагляд і абмеркаванне мультфільмаў аб прафесіях (кампанія "Парамульт"); конкурсы малюнкаў «Вясёлка прафесій»; вывучэнне літаратуры; экскурсіі на прадпрыемствы і ў арганізацыі; працоўныя акцыі: «Добраўпарадкуем свой двор», «Маё працоўнае месца»; заняткі ў аб'яднаннях па інтарэсах, студыях, секцыях; гутаркі з бацькамі аб фарміраванні ў дзяцей уяўленняў аб свеце прафесій. |
На працягу года |
Настаўнікі пачатковых класаў |
Паказчыкі эфектыўнасці прафарыентацыйнай працы на дадзеным этапе: агульныя веды аб свеце прафесій і працы; сфарміравана пазнавальная цікавасць да розных відаў прафесійнай дзейнасці; агульная арыентацыя ў свеце прафесій; сфарміравана добрасумленнае стаўленне да працы, разуменне яго ролі ў жыцці чалавека і грамадства.
|
||||
II ступень навучання (5-7 класы) Этап матываў |
||||
Фарміраванне матываў выбару прафесій, запатрабаваных у вобласці, дзяржаве |
Пашырэнне ведаў навучэнцаў аб масавых працоўных прафесіях, развіццё цікавасці да іх; выпрацоўка каштоўнасна-матывацыйных асноў самаразвіцця і самавызначэння; удасканаленне практычных працоўных навыкаў
|
Анкетаванне: "Кім я хачу быць?"; прафарыентацыйныя гульні: "Угадай прафесію"; "Зазірнем у будучыню"; "Абарона прафесій"; гутаркі, прагляд відэафільмаў аб прафесіях; экскурсіі на прадпрыемствы і арганізацыі; конкурсы: малюнкаў "Выдатная прафесія"; твораў “Мая будучая прафесія”; фестываль прафесій «Усе працы добрыя - выбірай на смак!»; кірмаш "Горад майстроў"; бацькоўскія майстар-класы па прафесіях; творчыя конкурсы прафесійна-практычнай накіраванасці, у тым ліку для дзяцей з мастацка-эстэтычнымі, тэхнічнымі і іншымі здольнасцямі; вядзенне электроннай "Прафкарты"; праца навучэнца з асабістым адукацыйным партфоліё дасягненняў; работа з электроннымі адукацыйнымі рэсурсамі. |
2 разы на год
На працягу года
На працягу года На працягу года |
Класныя кіраўнікі
Класныя кіраўнікі Класныя кіраўнікі |
Паказчыкі эфектыўнасці прафарыентацыйнай працы на дадзеным этапе: сфарміраваны ўменні арыентавацца ў свеце прафесій; разуменне сваіх схільнасцей, здольнасцей, індывідуальных якасцей, неабходных для выбару будучай прафесіі; сфарміраваны валявыя рысы характару ў навучэнцаў, неабходныя для прафесійнай дзейнасці (адказнасць, дысцыплінаванасць, самастойнасць, ініцыятыўнасць); усведамленне грамадскай і асабістай значнасці працоўнай дзейнасці; сфарміравана станоўчае стаўленне да працы як жыццёвай каштоўнасці, патрэбнасць быць карысным людзям. |
||||
II ступень навучання (8-9 класы) Этап ацэнкі |
||||
Фарміраванне ўменні суаднесці свае ідэалы, уяўленні аб каштоўнасцях са сваімі рэальнымі магчымасцямі і грамадскімі патрэбамі
|
Знаёмства навучэнцаў з асновамі выбару прафесіі; фарміраванне адэкватнай самаацэнкі сваіх асобасных якасцей і суаднясенне іх з патрабаваннямі прафесіі; садзейнічанне псіхалагічнай гатоўнасці да выбару будучай прафесійнай дзейнасці |
Дыягностыка вызначэння прафесійнай накіраванасці, інтарэсаў, схільнасцей; конкурсы: тэхнічнай творчасці; эсэ, твораў “Прафесіі маёй сям'і”; прэзентацый прафесій "Мая будучая прафесія"; КВЗ: «Усе прафесіі важныя, усе прафесіі патрэбныя»; экскурсіі на прадпрыемствы і ў арганізацыі; выкарыстанне прафарыентацыйнага патэнцыялу розных вучэбных прадметаў (устанаўленне і рэалізацыя ўзаемасувязі вучэбных прадметаў з прафесійным асяроддзем); знаёмства з электронным каталогам прафесій і спецыяльнасцей, электроннымі даведнікамі "Куды паступаць?", "Абітурыент"; працяг вядзення электроннай "Прафкарты навучэнца"; факультатыўныя заняткі «Мая прафесійная будучыня», «Уводзіны ў педагагічную прафесію», «Прафесія маёй мары», «Уводзіны ў аграрныя прафесіі»; групавыя і індывідуальныя кансультацыі, у тым ліку анлайн-кансультаванне; трэнінгі, прафарыентацыйныя гульні і практыкаванні; майстар-класы, прафесійныя пробы; Дні прафесій сумесна з працадаўцамі (Дзень будаўніка, Дзень машынабудаўніка, Дзень работніка сельскай гаспадаркі і інш.); знаёмства з досведам паспяховых прафесіяналаў у розных галінах; творчыя конкурсы прафесійна-практычнай накіраванасці, у тым ліку для дзяцей з інжынерна-тэхнічнымі і мастацка-эстэтычнымі здольнасцямі; профільныя змены прафарыентацыйнай накіраванасці ў летніх аздараўленчых лагерах; праца навучэнца з асабістым адукацыйным партфоліё дасягненняў; інфармацыйна-асветніцкая работа з бацькамі, у тым ліку бацькоўскія сходы, кансультацыі, складанне генеалагічнага дрэва прафесій. |
Кастрычнік-лістапад
На працягу года
На працягу года Увесь час На працягу года Па запыце На працягу года Чэрвень-жнівень На працягу года Чэрвень-жнівень Увесь час |
Педагогі-псіхолагі Настаўнікі-прадметнікі Класныя кіраўнікі Класныя кіраўнікі Класныя кіраўнікі Педагогі-псіхолагі
Намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце
Класныя кіраўнікі
Намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце
Класныя кіраўнікі |
Паказчыкі эфектыўнасці прафарыентацыйнай працы на гэтымпе: веданне фактараў, значных для выбару прафесіі і спецыяльнасці; усведамленне вучнямі сваіх асобасных асаблівасцей, інтарэсаў і схільнасцей; сфарміраваны навыкі самастойнага пошуку інфармацыі аб прафесіях і шляхах атрымання прафесійнай адукацыі; наяўнасць здольнасці аналізаваць умовы, неабходныя для дасягнення прафесійных мэт; сфарміравана гатоўнасць да выбару профілю навучання і выбару будучай прафесійнай дзейнасці; сфарміравана працоўная матывацыя. |
||||
Дадатковая адукацыя дзяцей і моладзі Этап фарміравання прафесійных кампетэнцый |
||||
Фарміраванне прафесійных уменняў і навыкаў |
Стварэнне атмасферы захаплення творчай, прадуктыўнай, праектна-даследчай дзейнасцю; выяўленне і падтрымка дзяцей, якія маюць мастацка-эстэтычныя, тэхнічныя і іншыя здольнасці; стварэнне новых магчымасцей для асваення навучэнцамі сучасных і будучых прафесій, фарміравання прафесійных кампетэнцый |
Уключэнне дзяцей у разнастайныя віды дзейнасці на аснове выкарыстання актыўна-дзейнасных форм і метадаў педагагічнай работы; прыцягненне да педагагічнай работы ў сістэме дадатковай адукацыі спецыялістаў, захопленых сваёй прафесійнай дзейнасцю; правядзенне творчых конкурсаў з дзецьмі і падлеткамі, якія маюць мастацка-эстэтычныя, тэхнічныя і іншыя здольнасці; арганізацыя конкурсу "JuniorSkills Belarus" па наступных напрамках: мабільная робататэхніка, графічны дызайн, прататыпіраванне, сеткавае і сістэмнае адміністраванне, інжынерны дызайн CAD, тэхналогіі беспілотных лятальных апаратаў, мультымедыйная журналістыка, вэб-дызайн, дызайн, мадэляванне адзення, фларыстыка і інш. |
На працягу года
|
Педагогі дадатковай адукацыі |
Паказчыкі эфектыўнасці прафарыентацыйнай працы на дадзеным этапе: сфарміраваны прафесійныя кампетэнцыі да канкрэтных відаў прафесійнай дзейнасці; развіты творчыя, мастацкія, тэхнічныя і іншыя здольнасці; сфарміравана ўстойлівая цікавасць да пэўных відаў працоўнай дзейнасці. |